Nederlandse Spoorwegen laten LGBTQ’s proeven van vrijheid

Gepubliceerd door Admina op

De video-advertentie van de Nederlandse Spoorwegen toont een jonge blonde vrouw die zich naar de trein haast. Het regent. De muziek in dit 60 sec. tv-spotje is het lied ‘A Natural Woman’ van Aretha Franklin.

In het kruisen op het perron botst de blonde vrouw, het hoofdpersonage in de tv-spot, even met een andere jonge vrouw. Deze laatste maakt een verontschuldigend gebaar en loopt verder. Ook het hoofdpersonage haast zich verder, maar kijkt toch nog even achterom.

Het hoofdpersonage haalt haar trein en neemt plaats aan het raam. Aan de overkant van het treinstel merkt ze de vrouw op die zich eerder verontschuldigde. Ze staart een seconde, maar wendt vlug haar blik af. Ze kijkt terug en hun blikken kruisen. Het hoofdpersonage wendt opnieuw de blik af.

Ze lijkt in verlegenheid gebracht en kijkt op haar smartphone. In een bericht nodigen vrienden haar uit om ergens af te spreken. Ze aarzelt even maar boekt alsnog via de treinapp de nodige treinreis.

Wanneer het hoofdpersonage opstaat om van spoor te veranderen, kijkt de andere vrouw haar nog even na. Het hoofdpersonage verandert van spoor en treint naar haar nieuwe bestemming.

In het treinstation van aankomst ziet ze opnieuw de vrouw die ze eerder tegen het lijf liep en de blik mee kruiste op de trein. Dit maal kruisen hun blikken niet.

Het hoofdpersonage fietst naar het punt van afspraak. Een aantal vrienden wachten op haar aan een tafeltje.

Een dienster komt haar bestelling opnemen. De dienster blijkt de vrouw die ze al driemaal kruiste. Beide vrouwen lachen nerveus bij de zoveelste toevalligheid. De vrouw die dienst doet legt haar hand op de schouder van het hoofdpersonage.

Op het scherm onderaan verschijnt de reclameslogan ‘Proef de vrijheid’, gevolgd door de vraag ‘Waar ga jij naartoe vandaag?’.


Wat zegt de melder ?
Illustratie: groen stoplicht

“Wil ik vaker zien”

Wat zegt de reclame-industrie (JEP) ?

Niets


3
Nederlandse Spoorwegen 100% LGBTQ+ vriendelijk?

– lees meer over LGBTQ+ in reclame & communicatie –