NMBS reclame is subtiel LHBTQ+ en kleurvriendelijk

De NMBS-reclame voor korting op weekend tickets toont twee jonge vrouwen van kleur. De een heeft donkere dreadlocks, de andere kleine bruine krullen. Ze zitten aan een tafeltje aan een zonnig terras. Op het tafeltje staat koffie met gebak.
De twee vrouwen hebben vooral oog voor elkaar. Ze zitten dicht tegen elkaar aan, voorhoofd tegen voorhoofd en de ogen gesloten. Ze genieten van elkaars aanwezigheid.
Ze lijken gelukkig.
Wat zegt de wetenschap
Meerdere lezingen
Kijkers kunnen een reclamebeeld op verschillende manieren lezen. De manier waarop hangt af van veel factoren. Je gender speelt een rol, je leeftijd, afkomst of klasse.
Hoe je een reclame leest of decodeert, hangt ook af van hoe je jezelf seksueel identificeert. Als hetero of holebi en de ervaringen en gevoelens die daarmee gepaard gaan.
Iemand die zich identificeert als holebi zal in deze NMBS reclame makkelijk een lesbische, queer of biseksuele relatie met een vrouw zien. Iemand die zich identificeert als hetero ziet meestal gewoon een vriendschapsrelatie.
Subtiel versus expliciet
Subtiele holebi-rolmodellen en -hints in reclame hebben echter één nadeel. Ze annihileren of maken de LHBTQ+ gemeenschap onzichtbaar voor het hetero publiek. Het hetero publiek ziet niet of amper wat het holebi publiek ziet, namelijk een diversiteit aan seksuele geaardheden.
Als reclame expliciete of overduidelijke LHBTQ+ actoren toont, kunnen hetero’s er niet naast kijken. En al helemaal niet als het tonen van holebi’s eerlijk gebeurt. Dit is evenredig met hun werkelijke aantal in de maatschappij. En net die evenredige en dus eerlijke zichtbaarheid verkleint de kans op de marginalisering en uitsluiting van holebi’s in de maatschappij.
Bronnen LHBTQ+
Rolmodel
Positieve verwijzingen naar queer relaties in de media zijn voor holebi-jongeren zeer belangrijk, aldus de wetenschap. LHBTQ+ jongeren hebben rolmodellen nodig. Die modellen biedt de NMBS reclame, niet expliciet of ‘er vingerdik op’, maar subtiel.
Iemand die zich identificeert als holebi en kijkt naar de NMBS reclame voelt zich niet vreemd, noch uitgesloten.
De boodschap is duidelijk: als holebi hoor je erbij, ongeacht je huidskleur. Je doet net dezelfde dingen als iedereen. Je neemt de trein voor een weekendje uit, je geniet van een terrasje en je hebt lief.
Wat zegt de melder ?

‘Wil ik vaker zien’
Wat zegt de reclame-industrie (JEP) ?

Niets
meer over LHBTQ+ in reclame, zie Infopunt.
FACT CHECK
Deze tekst werd met zorg geschreven op basis van meer bronnen dan we hier kunnen vermelden. Leest u iets dat niet of niet meer strookt met de huidige stand van wetenschappelijk onderzoek, contacteer ons.