Klacht indienen bij JEP

Je kan als consument op meerdere plaatsen tegelijk klacht indienen, maar de meest aangewezen plek is tot hier toe de JEP of het zelfregulerend orgaan van de Belgische reclamesector. De JEP is geen rechtbank, maar geniet een zekere autoriteit onder haar leden. De leden van de JEP zijn per definitie alle bedrijven, organisaties en rechtspersonen die reclame verspreiden in België.

1. Klacht indienen bij de JEP

De JEP of voluit ‘Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame’ kan ten aanzien van niet-ethische en/of mensonwaardige voorstellingen in reclame vier soorten beslissingen nemen:

  • Geen opmerkingen
    Betekent dat de adverteerder de reclame verder mag verspreiden.
  • Advies van voorbehoud
    Betekent dat de adverteerder de reclame verder mag verspreiden, maar wordt aangemaand om zich te bezinnen vooraleer dit te beslissen.
  • Wijziging of stopzetting
    Betekent dat de adverteerder de reclame in zijn huidige vorm niet verder mag verspreiden.
  • Schorsingsaanbeveling aan de media
    Betekent dat de adverteerder geen gehoor gaf aan een eerdere beslissing van wijziging of stopzetting. In dat geval richt de JEP een aanbeveling aan de media om de verspreiding van de reclame stop te zetten.

Onderzoek toont aan dat personen of organisaties die bij de JEP een klacht indienen over mensonwaardige reclame, één kans op drie hebben om een stopzetting van de reclame te bekomen.

Wens je ook ZORROLA op de hoogte te houden van je bij de JEP ingediende klacht, mail dan kopie van je klacht naar
meldpunt (at) zorrola.be

Een kopie van je klacht richten aan “Het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen” (IGVM) is eveneens aan te raden.
gelijkheid.manvrouw (at) igvm.belgie.be

2. Klacht indienen bij de adverteerder

Adverteerder

De adverteerder is het bedrijf of de organisatie die betaalt voor het maken en verspreiden van de reclame of de marketing communicatie.

Om de contactgegevens van een adverteerder te achterhalen, zoek je op het internet. In geval van een verpakt product, kan je voor een adres ook op de verpakking kijken en vervolgens je klacht richten aan de klantendienst.

Enkele kapitaalkrachtige adverteerders in België zijn:

  • Procter & Gamble
  • Proximus
  • Reckitt Benckiser
  • Orange
  • Renault-Nissan
  • PSA Peugeot Citroën
  • Coca Cola
  • Aldi
  • Colruyt
  • Telenet
  • D’Ieteren
  • Unilever
  • McDonalds
  • Quick
  • LU
  • Brico
  • Ikea.

Daarnaast heb je ook tal van mediagroepen die reclame maken voor hun eigen mediakanalen, zoals News City, Mediahuis, Roularta, VRT en Sanoma.

3. Klacht indienen bij het communicatiekanaal

Communicatiekanaal / platform

Reclame is onderdeel van de marketingcommunicatie van een bedrijf of organisatie en maakt daarbij gebruik van massamedia, zoals:

  • kranten en tijdschriften, huis-aan-huisbladen, geadresseerd en ongeadresseerd drukwerk
  • via reclameblokken op televisie, op radio en in de bioscoop
  • affichage/posters in de openbare ruimte
  • via het internet, mobiel & sociale media

Daarnaast verspreiden bedrijven en organisaties ook reclame op events, beurzen en tijdens netwerkmomenten, maar ook via jobadvertenties en gadgets.

Wens je je klacht te richten aan de krant of het tijdschrift waarin je de reclame zag, zoek dan naar het adres in de colofon. Die vind je meestal op één van de eerste of laatste pagina’s. In geval van drukwerk, zoek naar de naam en het adres van de verantwoordelijke uitgever.

Voor televisie-, radio- en videokanalen, kijk je naar de naam van de zender en zoek je die op op het internet.

In geval van advertenties op sociale media, gebruik je doorgaans de knop ‘rapporteer deze advertentie’.